onsdag 29 september 2010

”Höstens härligaste bok”

”Jag läser just nu ...
… höstens härligaste bok, ”Hollywood: Guldåren” av den nu 81-årige evige filmkritikern Lasse Bergström. Ett pärlband av biografier, anekdoter och oneliners om Billy Wilder och Chaplin, Garbo, Raymond Chandler, John Wayne, Orson Welles, Ingrid Bergman, Cecil B DeMille, Marilyn Monroe, Hitchcock och flera hundra till. Den ende jag saknar är Tarzan.”
Staffan Heimerson, Aftonbladet 100927
Jag har en tidig relation till Aftonbladet. I slutet av 1940-talet, när jag var gymnasist i Södra Latin skickade (märkligt nog) tidningens kulturchef, den legendariske Allan Fagerström, mig tilll Paris med ett förskott på fickan för att skriva om staden som då, med nyöppnade gränser, var alla unga intellektuellas drömmål. Det var bara några år efter kriget och från min tredjeklasskupé kunde jag se samma tyska ruinlandskap som Stig Dagerman nyss rapporterat från i Tysk höst. De blev den bästa av fyra  artiklar på Fagerströms kultursida. De övriga tre försökte skildra Paris i nytt ljus: en hopplös uppgift.

Sedan blev det Expressen för resten av yrkeslivet.. Men på min blogg finns ingenting att citera därifrån. Medan Aftonbladet, konkurrenten och forum för min bäste vän under många år, filmkritikern Jurgen Schildt, sänder ut vänliga budskap om min bok, dels av Ingalill Mosander, som under många år skrivit om bokmarknaden som en källa för allmängiltiga NYHETER. Dels av Staffan Heimerson, en av de stora svenska reportrarna, nu med egen kulumn:

”En kärleksfull nostalgitripp för alla filmälskare. Med kunskapen hos en spränglärd professor och lättheten hos en skicklig journalist lotsar han oss genom den amerikanska filmindustrins storhetstid. Vi får en fascinerande inblick bakom och framför kulisserna, och vi möter dem alla: Chaplin, Billy Wilder, MArylin MOnroe, Cary Grant, Audrey Hepburn …”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar